MGLC

Laboratoriji časa in idej

Izobraževalni pristopi MGLC
naredimo skupaj_urska boljkovac (38)

Mednarodni grafični likovni center (MGLC) eno od svojih vlog uresničuje z zagotavljanjem razmer za to, da umetnost spozna in soustvarja čim širši krog ljudi, zato v izobraževanje vključujemo tako klasične kot alternativne pristope. Ti so vezani na spoznavanje procesov ustvarjanja, ko poskušamo umetniška dela na razstavi razumeti ne le kot kuratorjevo interpretacijo, temveč tudi kot umetnikov predlog ali izhodišče, kako je mogoče videti ta svet. Naši programi predstavljajo neke vrste »tretji prostor«, v katerega vabimo obiskovalce različnih starosti in zanimanj, da ga dopolnijo s svojo vednostjo, idejami in interpretacijami.

Obiskovalci muzej ali galerijo obiščejo kot posamezniki ali kot člani neke socialne skupine, za katero je treba pripraviti ustrezno interpretacijo vsebin. Ta temelji na razumljivosti gradiva, vključevanju različnih učnih stilov, ki ustrezajo ljudem različnih starosti in zanimanj in so na voljo tudi obiskovalcem s posebnimi potrebami, ter uporabi pripomočkov, ki jih lahko razumejo tudi otroci. Načini komuniciranja in interpretativne tehnike predstavljanja v muzeju so sila raznoliki: vodstva, delavnice, demonstracije, predavanja, seminarji, simpoziji, okrogle mize, video in filmske prezentacije. V zadnjih letih je čedalje večja pozornost usmerjena tudi v razvijanje veččutnih in čuječnostnih programov, ki se osredotočajo na dobrobit obiskovalcev.

V MGLC izvajamo ciljno usmerjene programe za predšolske in šolske skupine, družine, pripadnike tretjega življenjskega obdobja in ranljive družbene skupine. Prisotni smo v številnih skupnih pobudah in sodelovanjih, kot so festival BOBRI, Dnevi evropske kulturne dediščine (DEKD), Kulturni bazar, Festival študentske kulture, Festival za tretje življenjsko obdobje, Študentska arena, Teden družine, Teden otroka, Igraj se z mano, mestni KUL abonma, Zgodbe ljubljanskih gradov, Kulturna soseska in Brko tura. Veliko šol redno spremlja dogajanje v našem muzeju in k nam vsakoletno pošilja skupine, kar izkazuje zaupanje v naše delo; v ospredju je predvsem zanimanje za delavnice v povezavi z razstavami in za grafične demonstracije. Stalnico andragoškega programa MGLC predstavljajo grafični tečaji in izobraževanja za študente umetniških šol. Sodelujemo tudi na prireditvah ob dnevih odprtih vrat, ki so odlična programska platforma za razvoj družinskega obiska. Še posebej celostno zastavljeni izobraževalni programi so izvedeni ob večjih razstavah in projektih ter ob vseh izdajah Grafičnega bienala Ljubljana.

V sklopu izobraževalnega programa med drugim izvajamo mentorstvo rednim študentom pri pripravi diplomskih in magistrskih nalog ter v programu mednarodne izmenjave Erasmus+, strokovno svetujemo pri pripravi na strokovni izpit za kustose in pri opravljanju obvezne prakse dijakov. Vseskozi poteka tudi intenziven program prostovoljstva, v katerega po večini vključujemo dijake ali starejše od 55 let; v obdobju od 2015 do 2020 pa smo bili tudi nosilci certifikata Evropske prostovoljske službe (EVS – European Voluntery Service).

V izobraževalni dejavnosti vsebine običajno oblikujemo v procesu dela in ob sodelovanju vključenih deležnikov. Kakšen je vpliv ustvarjalnega pedagoškega pristopa na zaznavanje razstave in kako lahko na ta način razstava krepi intelektualno in čustveno radovednost obiskovalcev, sta dobro ponazorila Tàpiesov pedagoški laboratorij ob razstavi Antoni Tàpies, Grafike 19591987 (2016) ter Lynch Lab, začasen galerijski studio, v katerem so lahko obiskovalci poustvarili svoje vtise z razstave David Lynch: Ogenj na odru (2018). Obe programski enoti sta predstavljali simbolno prazen prostor, ki so ga zapolnili obiskovalci s spontanim ustvarjalnim, performativnim in vizualnim izražanjem.

Primer uspešnega partnerstva predstavlja sodelovanje s Pedagoško fakulteto Univerze v Ljubljani, s katero smo razvili eksperimentalni grafični program za predšolske in šolske skupine otrok in mladostnikov. Delavnice omejitvam z materialom in časom navkljub dosegajo kakovostne likovne rezultate, primerne pa so tudi za izvedbo v šoli.

KUL avantura je naslednji program, ki v središče postavlja najstnike in njihov osebni pogled. Enkrat na leto, še posebej v sklopu Grafičnega bienala Ljubljana, mlade povabimo za nekaj dni k »sebi domov« oziroma jim omogočimo rezidenčni prostor ter ustrezne razmere za razmislek, ustvarjanje in udejstvovanje. S tem jih spodbudimo k soustvarjanju – vključimo jih v vodenje procesa oblikovanja programov.

V MGLC smo v zadnjih letih izvedli več projektov, ki raziskujejo nove pristope v interpretaciji razstavnih vsebin in kulturne dediščine in ki so v razvijanju razumevanja umetniškega dela in prostora temeljili na uporabi telesnega pristopa, veččutnosti, moči meditacije in osredotočanja nase. Izvajali smo vodstva z gibalnimi intervencijami, ki so bila usmerjena na vprašanje nadzora in fizičnega poseganja v prostor umetniškega dela. Organizirali smo delavnico prebujanja čutil z urbano jogo, ki je pri udeležencih spodbujala doživljanje razstavljenih del in prostora s čutno meditacijo v gibanju; prednost tako ni bila dana vidni zaznavi, temveč vprašanju razpoznavanja čustev in notranjih podob. Raziskovanje doživljanja umetnosti in pestrosti ustvarjalnih misli sta odpirali izkustvena delavnica psihodrame, ki jo je vodil gledališki režiser Tomi Janežič, in delavnica geštalt terapije z geštalt psihoterapevtom Tomažem Flajsom.

Med projekti, ki nagovarjajo lokalno občinstvo in vsebinsko izhajajo iz empatije, socialne integracije in dobrega počutja v družbi, lahko navedemo skupnostni program Stara celina, ki vključuje starejšo generacijo meščanov in poteka v sodelovanju z Dnevnimi centri aktivnosti Ljubljana. Posveča se vprašanju prihodnosti, za izhodišče pa jemlje zgodovinski in umetniški okvir Švicarije. Odmevne so bile tudi dejavnosti socialne aktivacije priseljenk z različnih koncev sveta, ki so potekale z umetniško skupino Oloop in v katerih so lahko posameznice v umetniškem mediju izrazile lastne stiske zaradi izločenosti, osamljenosti in izolacije ter jih preusmerile v nov način medsebojnega sodelovanja in zlitja z lokalnim okoljem.

Z izobraževalnimi programi želimo v MGLC tudi v prihodnje zagotavljati čim bolj popolno družbeno vključenost in participacijo z umetnostjo in ustvarjalnostjo ter obenem stremimo k temu, da bi bili umetniki vse pogosteje vključeni v razvoj in izvedbo izobraževalnih vsebin, ki temeljijo na zgodbi, doživetju in občutju.

Avtorica prispevka: Lili Šturm.

Eseji

Več
MGLC