Bogastvo zbirk grafik in umetniških publikacij
Zbirke MGLC predstavljajo največjo slovensko zbirko grafik in umetniških publikacij, nastalih po drugi svetovni vojni, in edino javno zbirko grafik modernizma, ki vsebuje več kot 10.000 del. Njihova posebnost je v tem, da vsebujejo izključno dela na papirju in z njim povezane predmete, kot so grafike, umetniške publikacije, risbe in fotografije.
Sestavljajo jih tradicionalne grafike in druge vrste materialne dediščine umetnosti tiska, zlasti knjige umetnika, plakati, umetniška efemera in druge umetniške publikacije, ter druga dela na papirju. Zaradi daril, lastne produkcije in usmerjene zbiralne politike inventar neprestano narašča.
Zgodovina zbirk MGLC
Mednarodni grafični likovni center (MGLC) ima od leta 2000 status posebnega muzeja za umetnost tiska. Ker je bila prvotna zbirka tesno povezana z mednarodnim Grafičnim bienalom Ljubljana, vsebuje veliko predmetov umetnic in umetnikov, ki so razstavljali na posameznem bienalu. Del predmetov je bil v času ločitve Moderne galerije in Sekretariata za Mednarodni grafični bienale prenesen v MGLC, del zbirke (okoli 600 predmetov) pa od leta 1989 predstavlja dolgoročno posojilo grafik iz zbirk Moderne galerije.
Z ustanovitvijo MGLC (1986) kot galerijsko-produkcijskega centra za sodobno grafiko smo začeli zbirke dopolnjevati s tekočo grafično produkcijo predvsem slovenskih umetnikov.
Zbirka umetniških publikacij se je začela oblikovati po letu 2000. Zanjo je soodgovoren Francoski inštitut v Sloveniji, in sicer z dolgoročnim posojilom več kot 370 umetniških publikacij, povezanih s francosko kulturo. Med njimi so knjige umetnika, knjige objekti, stripi, različne oblike avtorske efemere in umetniški arhivi.
Načrtna nadgradnja se je začela s tem, ko se je tradicionalne grafike dopolnjevalo tudi z umetniškimi publikacijami vseh zvrsti. To je vodilo k večjemu profiliranju na Zbirko grafik, Zbirko umetniških publikacij in Zbirko risb.
Z digitalno registracijo zbirke od leta 2006 dalje so se začeli kazati vsebinski in drugi dejavniki razvrščanja, zlasti odkupna politika, časovno vezana na obdobje po letu 1945, geografsko pa na Slovenijo in države, povezane z mednarodno dejavnostjo MGLC.
Leta 2016 smo iz muzejskega fundusa vsebinsko in programsko profilirali osem zbirk: Zbirka grafik, Zbirka grafik Moderne galerije, Zbirka Francoskega inštituta, Zbirka umetniških publikacij, Zbirka risb, Ljubljanska grafična šola, Nagrajenci Bienala, Referenčna zbirka.
S sedanjo zbiralno politiko, raziskovanjem in dopolnjevanjem dokumentacije o predmetih jo nameravamo še temeljiteje profilirati.
Zbirka grafik
Velik del zbirke sestavljajo dela umetnic in umetnikov, ki so razstavljali v sklopu mednarodnega Grafičnega bienala Ljubljana. Med njimi so pripadniki pariške šole, avantgardnega gibanja COBRA, umetnice in umetniki Vzhodne Evrope, Južne Amerike, dežel nekdanje Jugoslavije in drugi mednarodno uveljavljeni ustvarjalci različnih slogovnih opredelitev iz obdobja po letu 1945. Vsebuje veliko del slovenskih grafičnih ustvarjalcev vseh generacij.
Zbirka grafik Moderne galerije
Zbirka grafik Moderne galerije obsega okoli 600 grafičnih listov, ki so bili ob ločitvi Moderne galerije in Sekretariata za Mednarodni grafični bienale s pogodbo o dolgoročnem posojilu iz leta 1986 izročeni MGLC kot jedro njegove grafične zbirke. Gre za umetniške grafike mednarodnih umetnikov, nastale med letoma 1946 in 1982.
Zbirka Francoskega inštituta
Leta 2000 je Francoski inštitut v Sloveniji MGLC dolgoročno posodil 378 del. V zbirki so dela pomembnih predstavnikov avantgard šestdesetih in sedemdesetih let 20. stoletja, ki so jih ustvarili francoski umetniki ali pa so izšla v Franciji. Dolgo je bila jedro Zbirke umetniških publikacij.
Zbirka umetniških publikacij
Zbirka umetniških publikacij vsebuje približno 3000 del, in sicer knjige umetnikov, knjižne objekte, umetniške časopise in revije, časopisne projekte, plakate in vabila, fotografske edicije, razglednice, pečate, stikerje, grafična dela, kserokse in nosilce zvočne umetnosti. Pomembno muzejsko in študijsko gradivo so tudi umetniški arhivi, ki pokrivajo daljša zgodovinska obdobja na različnih umetniških poljih delovanja. Nastajati je začela leta 2000.
Zbirka risb
Zbirka risb je najmanjša in ni v središču naše zbiralne politike. V njej je trenutno 47 risb, vse so bile pridobljene z donacijami.
Ljubljanska grafična šola
Ljubljanska grafična šola, ki je cvetela med letoma 1955 in 1970, ima v slovenskem prostoru poseben pomen. Razvijala se je ob mednarodnem Grafičnem bienalu Ljubljana in s pomočjo vrhunskega tehničnega znanja, ki ga je ponujala Akademija za likovno umetnost v Ljubljani. Mojstri te skupine umetnikov so starejša generacija sodobnih slovenskih grafikov, pojem pa zajema tudi zelo različne ustvarjalce več generacij, ki jih povezuje naklonjenost grafičnemu mediju. V zbirki, ki še narašča, so dela najpomembnejših predstavnikov zlatega obdobja slovenske umetniške grafike.
Nagrajenci Bienala
V zbirki združujemo na Grafičnem bienalu Ljubljana nagrajena dela umetnikov z vseh koncev sveta in tako prinaša vpogled v dogajanje v umetnosti skozi grafični medij, kot so ga verificirale mednarodne žirije na bienalu od leta 1955 dalje. Je najpomembnejša mednarodna zbirka MGLC, ki reflektira zgodovino Grafičnega bienala Ljubljana in grafike kot zvrsti.
Referenčna zbirka
Referenčna zbirka vsebuje dela, ki so prvenstveno namenjena izobraževanju o grafiki in grafičnih tehnikah. V njej so drugi in tretji odtisi grafik, ki so v drugih zbirkah, faksimili in literatura, povezana z vsebinami iz zbirk (o umetniških publikacijah in posameznih avtorjih).
Avtorica prispevka: mag. Breda Škrjanec.