Invader je umetnik, posameznik, gibanje, aplikacija, igra in življenjski stil. Je fenomen na področju ulične umetnosti in je postal globalna umetniška zvezda.
Razstava raznih del na papirju v Mednarodnem grafičnem likovnem centru prvič ponuja gledalcu možnost, da začuti fragmentarnost, razpršenost in v globalnem in konceptualnem pogledu natančno izoblikovanost Invaderjeve umetniške ideje, s katero igrivo in duhovito omrežuje svet.
PONAVLJANJE, VARIACIJE, EVOLUCIJA
Invader s svojim brezkompromisnim delovanjem, ustvarjalno zavzetostjo in zavezanostjo etičnim načelom ulične umetnosti že več kot 20 let intenzivno soustvarja njeno vedno pomembnejšo vlogo v kontekstu sočasne umetnosti. Invader je umetnik, posameznik, gibanje, aplikacija, igra in življenjski stil. Je fenomen na področju ulične umetnosti in je postal globalna umetniška zvezda.
Leta 2006 se je na povabilo Mednarodnega grafičnega likovnega centra (MGLC) prvič predstavil v Ljubljani v sklopu skupinske razstave Street Art–Stensili, Posterji, Stikerji/Low-Tech Re-akcija. Razstavil je fotografije in velik zemljevid sveta, na katerem so bila označena vsa mesta, ki jih je do tedaj osvojil z nameščanjem svojih prepoznavnih mozaikov. To je bil tako imenovani prvi val osvajanja Ljubljane. Posebnost njegove akcije je bila v tem, da je v osvajanje urbanega mestnega okolja vključil notranjost Gradu Tivoli, v katerem deluje MGLC. Nekaj njegovih mozaikov je še danes na ogled v pisarnah in skupnih prostorih stavbe. Po skoraj 15 letih od prvega vala se je vrnil s pregledno razstavo grafik, ki odražajo njegovo ustvarjalno zanimanje in izčiščeni likovni izraz. Iskreno priznava, da grafika ni njegov osnovni izrazni medij, a se zaveda njene zgodovinske vloge in potenciala klasične zasnove v obliki edicije, s katero pomaga pri demokratizaciji umetnosti, dostopnosti vrhunskih umetniških stvaritev in spodbujanju zbirateljske strasti. Grafika mu omogoča, da se njegova ideja ali podoba širi, sicer največkrat v omejenem številu izvodov, ampak po različnih družbenih kanalih in prostorih razstavljanja. Mozaiki so tako rekoč javni spomeniki in prav vsem namenjena znamenja, a so statični in vezani na določen prostor. Grafika na drugi strani doseže omejeno število ljudi, vendar poseže v drugačen razstavni prostor, ki je lahko javen ali zaseben, galerija, muzej ali zasebno stanovanje. Invader s svojim načinom razmišljanja in ustvarjalno razpršenostjo v raznih okoljih, kjer se pojavi, ustvarja iluzijo o umetnosti, ki je povezana z življenjem, in tako pritegne pozornost tudi tistih, ki niso del njenega sveta.
Invader je grafike izdajal večinoma v samozaložbi v sklopu raznih razstav in akcij, vendar je treba poudariti njegovo sodelovanje s svetovno znano londonsko založniško hišo in tiskarno Pictures on Walls (POW) med letoma 2005 in 2015, ki je bila osredotočena na produkcijo in promocijo ulične umetnosti v obliki originalnih grafičnih izdaj. Z njimi je grafike nadgradil s posebno tehnologijo tiskanja reliefa, s katero je lahko poudaril mozaično strukturo podobe in hkrati vsako slikovno piko (piksel) posebej.
Invaderjeve grafike izražajo osredotočenost na začetke vizualizacije digitalnega sveta s piksli in uveljavljanje raznovrstnih naprav, ki so začele radikalno spreminjati našo realnost. Televizijski in računalniški zaslon ter pametni telefon so samo nekatere od naprav, ki so sooblikovale podobo popularne umetnosti, kulture, zabavno industrijo računalniških iger in raznovrstne načine medsebojne komunikacije ter vplivale nanje. Večina njegovih printov se navezuje na raziskovanje pojavnih oblik glavnih figur in likov iz začetkov videoiger in vizualnega upodabljanja digitalnega sveta. Ob obujanju popularnih likov se ne moremo izogniti njegovemu zanimanju za piksel sliko in lo-fi estetiko, ki nas zaradi retro videza nostalgično vrača v zgodovino in na začetke oblikovanja digitalne slike ter s tem ohranja zanimanje za tovrstno kulturno in tehnološko dediščino.
Leta 2017 je v sklopu razstave Hello My Game Is … izdal grafiko v tehniki sitotiska s pomenljivim in zanimivim naslovom Repetition, Variation, Evolution. Predstavlja enega izmed osnovnih likov njegovega mozaičnega ustvarjanja in bi jo lahko razumeli kot natisnjeni manifest. Ponazarja način njegovega dela, ko že z majhno spremembo v izvedbi ali konstrukciji lika opozori na številnost, množičnost in prisotnost svoje ideje.
Poseben sklop zavzemajo grafike rubikkubizma, katerih lastnost je, da z omejeno barvno paleto, kakor je določena na znameniti rubikovi kocki, odslikavajo ikonične podobe ovitkov gramofonskih plošč (Rubik Low Fidelity). Pridružujejo se jim dela iz sveta zgodovine umetnosti (Rubik Masterpieces) in premišljeno izbrani portreti filmskih upodobitev negativcev (Rubik Bad Men). Serija dokazuje, kako aplikativna je metoda poenostavljanja motivov, saj lahko tako rekoč vsako podobo prevede v specifično vizualizirano sliko, sestavljeno iz samo šestih barv.
V zadnji večji sklop bi lahko uvrstili grafike, s katerimi sledi svojemu splošnemu konceptu osvajanja raznovrstnih prostorov. To je lahko umeščanje likov v znamenita umetniška dela, kakor v grafike Edvarda Muncha, ali pa serija tiskov, ki je nastala v povezavi z njegovim projektom Art4Space, na podlagi katerega mu je uspelo enega od svojih mozaikov poslati v stratosfero. Sem lahko uvrstimo tudi grafike, na katerih se v navidezno abstraktni binarni podobi skrivajo Invaderjevi liki. Z umeščanjem likov v že obstoječo vizualno podobo spreminja vsebino originalnega sporočila, tako da ta postane bolj neposredna in jasna; prav to je invazija.
Njegovo ustvarjanje dopolnjujejo še druga natisnjena dela. Zemljevidi mest so bili vedno pomembno orodje v njegovem umetniškem procesu. Nameščanju mozaikov največkrat sledi priprava posebnega zemljevida, na katerem so označene vse njihove lokacije.
Tako imenovani Invasion Map je izvirno oblikovana umetniška publikacija v omejenem številu izvodov. Razumemo jo lahko kot nekoliko nenavadno oblikovano mapo mesta z označenimi lokacijami mozaikov, svojevrstno likovno predstavitev mesta ali pokrajine, ki jo Invader osvaja. Zemljevidi odražajo vizualni razpon in razumevanje podobe vsakega mesta posebej. Tako kot so mesta sama po sebi izvirna in samosvoja, zanimiva in turistično ali kako drugače privlačna, tako so lahko tudi njegovi zemljevidi. Predstavljajo razpon vizualne kulture teritorijev, ki jih je osvojil, z značilnimi in prepoznavnimi oblikami in potezami. Zemljevidi označujejo teritorij, kakršnega vidi in doživi Invader. Če sledimo oznakam, lahko tudi sami ugotovimo, kako se je gibal po mestu. In navsezadnje lahko zemljevide beremo kot del igre iskanja skritih zakladov. Označujejo nekaj skrivnostnega in nenavadnega, nekaj, kar moramo najti in videti. Predvsem so vsi zemljevidi invazij, kadar jih postavimo skupaj in primerjamo, rezultat posebne fizične izkušnje prostora in tega, kako se ta izkušnja izraža v tiskani, likovni in vizualni obliki.
Posebno mesto v Invaderjevem ustvarjanju zavzemajo avtorsko zasnovane knjige, v katerih predstavlja in dodatno pojasnjuje svoje delo. Na eni strani so to katalogi razstav, ki prikazujejo njegovo razstavno dejavnost in studijsko delo, na drugi pa so vodniki invazij (Invasion Guides), ki predstavljajo zaključna dejanja invazij določenih mest. V njih so objavljeni dokumenti, načrti, seznami, zgodbe, spomini, zemljevidi in skrbno izbrane fotografije vseh postavljenih mozaikov. Posebno vrednost imajo njegovi vodniki, saj jih je celostno zasnoval Invader sam. Zato jih lahko razumemo kot dokumente in, po njegovih besedah, kot »umetniška dela«.
Razstava v Mednarodnem grafičnem likovnem centru v Ljubljani prvič ponuja gledalcu možnost, da začuti fragmentarnost, razpršenost ter v globalnem in konceptualnem pogledu natančno izoblikovanost Invaderjeve umetniške ideje, s katero igrivo in duhovito omrežuje svet.
Božidar Zrinski
Besedilo je objavljeno v katalogu Invader: Prints on Paper, Catalogue raisonné 2001–2020, ki ga je ob ljubljanski razstavi izdala založba Control P.
Postavitev razstave
Invader, Grafike na papirju, 2020, postavitev razstave v MGLC. Foto: Jaka Babnik. Arhiv MGLC.
Invader, Grafike na papirju, 2020, postavitev razstave v MGLC. Foto: Jaka Babnik. Arhiv MGLC.
Invader, Grafike na papirju, 2020, postavitev razstave v MGLC. Foto: Jaka Babnik. Arhiv MGLC.
Invader, Grafike na papirju, 2020, postavitev razstave v MGLC. Foto: Jaka Babnik. Arhiv MGLC.
Invader, Grafike na papirju, 2020, postavitev razstave v MGLC. Foto: Jaka Babnik. Arhiv MGLC.