17:00–20:00
GRAFIČNI TEČAJ 2: Izpopolnjevalni tečaj grafičnih tehnik / NI VEČ PROSTIH MEST
65-urni tečaj poteka ob torkih od novembra do aprila, 17.00–20.00. Obsega delo v izbranih tehnikah globokega in ploskega tiska: jedkanica, reservage, litografija in akvatinta s suho iglo. Mentorici: Alja Košar, Monika Plemen. Prednost pri prijavi imajo udeleženci z opravljenim začetnim tečajem grafičnih tehnik.
PROGRAM TEČAJA
Začetek tečaja v torek 5. novembra ob 17.00.
Jedkanica in reservage (24 ur)
Datumi: 5. 11., 12. 11., 19. 11., 26. 11., 10. 12., 17. 12., 7. 1., 14. 1., od 17.00 do 20.00
Vodi: Alja Košar, grafičarka in likovna pedagoginja
Akvatinta in suha igla (18 ur)
Datumi: 21. 1., 28. 1., 4. 2., 11. 2., 18. 2., 25. 2., od 17.00 do 20.00
Vodi: Alja Košar, grafičarka in likovna pedagoginja
Litografija (21 ur)
Datumi: 4. 3., 11. 3., 18. 3., 25. 3., 1. 4., 8. 4., 15. 4., od 17.00 do 20.00
Vodi: Monika Plemen, grafičarka in likovna pedagoginja
Zaključno srečanje z javno predstavitvijo (2 uri)
Datum: 23. 4., od 17.00 do 19.00
Vodi: Lili Šturm, muzejska svetovalka, koordinatorka programa
Udeležba je omejena na največ 6 udeležencev, ki morajo biti starejši od 16 let. Predznanje ni nujno, a prednost pri udeležbi imajo udeleženci z opravljenim začetnim tečajem grafičnih tehnik. Na tečaju udeleženci spoznajo navedene grafične tehnike, postopek v posamezni tehniki, prek risbe razvijejo ideje za izdelavo matric in izdelajo grafične odtise. Tečaj se zaključi z javno pop-up predstavitvijo del. Tečaj omogoča individualno delo z usposobljenimi mentorji s pedagoškimi izkušnjami. Udeleženci tečaja prejmejo potrdilo o opravljenem tečaju. Če ne bo dovolj prijav, se tečaj ne organizira. MGLC si tudi pridružuje pravico do spremembe terminov in programa ali odpovedi.
Kotizacija: 350 eur
Kotizacija vključuje davek na dodano vrednost. Osnovne materialne potrebščine so vštete. Matrice in odtisi ostanejo last udeležencev tečajev.
Tečaj vplačate na blagajni recepcije MGLC Grad Tivoli, Pod turnom 3, Ljubljana, bodisi z gotovino ali plačilno kartico (sprejemamo vse plačilne kartice). Recepcija je odprta od torka do nedelje od 10.00 do 18.00. V primeru izstavitve računa na pravno osebo se obrnite na petra.klucar@mglc-lj.si.
Prijave sprejemamo do zapolnitve mest na lili.sturm@mglc-lj.si.
Prijava je potrjena z izpolnitvijo prijavnice in plačilom kotizacije do 1. 11. 2024.
Z včlanitvijo v KLUB PRIJATELJEV BIENALA udeleženec pridobi 15-odstotni popust. Več o ugodnostih kluba in pristopni izjavi na https://mglc.si/sl/nacrtujte-obisk/klub-prijatelj-bienala/.
Študenti, upokojenci in brezposelne osebe imajo 10-odstotni popust na kotizacijo.
Če tečajnik zaradi bolezni ali višje sile ne zmore več obiskovati tečaja, mu MGLC ob predložitvi dokazila povrne 30 % vplačane kotizacije.
__________________________________________
Kratka predstavitev grafičnih tehnik:
JEDKANICA
Je grafična tehnika globokega in visokega tiska. Tehniki se med seboj razlikujeta po načinu nanosa barve na matrico. Gre za preprosto, enostavno in natančno tehniko črtnega izraznega zapisovanja. Pri globokem tisku tiskarsko barvo utiramo v izjedkane brazde matrice, ki jo pri odtiskovanju vlažen papir s pomočjo močnega pritiska valjev stroja za globoki tisk potegne, »pobere« iz njenih globin. Odtis je zrcalno črtna, temna risba na belem ozadju. Pri visokem tisku lahko na isti matrici dobimo »negativno«, kontrastno belo risbo na temnem ozadju, kar predstavlja negativno tehniko globokega tiska. Barvo v tem primeru enakomerno nanašamo z gumijastim valjem po ploskovni površini matrice. V obeh primerih dobimo zrcalno barvno podobo. Tretja možnost je kombinacija tehnik globokega in visokega tiska, ki jo imenujemo tonska jedkanica. Tiskamo istočasno v dveh barvnih odtenkih.
Pri izdelavi jedkanice potrebujemo cinkovo ali bakreno ploščo, ki jo najprej razmastimo in nato na obeh straneh s ploskim čopičem tanko in enakomerno premažemo s tekočim asfaltom. S kovinsko iglo nato odstranjujemo asfaltni premaz v zaželeno zrcalno črtno risbo. Odprta, nezaščitena mesta poglobimo z razredčeno dušično kislino. Pri več stopenjskem jedkanju matrice postopke ponavljamo, in dobimo bogatejšo strukturo in iluzionistično vsebino motiva.
Kako nastane grafično delo v tehniki jedkanica, si lahko ogledate tudi v 3-minutnem videofilmu Misterij grafike avtorja Grega Mastnaka; objavljen je na www.mglc-si/izobrazevanje.
RESERVAGE
Priljubljena grafična tehnika, katere poglavitno izrazilo je linija in risba. Risbo je potrebno pripraviti neposredno na razmaščeno kovinsko ploščo, rišemo s čopičem. Uporabljamo gosto tempera barvo ali tuš. Ko se barva posuši, ploščo premažemo s tekočim asfaltom. Tempera ali tuš odstopita od plošče, ko jo potopimo v vodo, asfalt pa se ohrani na delih plošče brez risbe. Nepokrito risbo nato prekrijemo s asfaltnim prahom in jo nato jedkamo kot akvatinto. S to tehniko ustvarimo sproščene potegljaje s čopičem, s stopenjskim jedkanjem pa jim dodamo še ustrezne tonske vrednosti. S tehniko želimo prikazati neposrednost, slikovitost in sproščenost potez v grafiki.
LITOGRAFIJA
Je grafična tehnika ploskega tiska, ki jo je odkril Alojz Senefelder leta 1798. Sprva se uveljavi v tiskarstvu, kasneje pa postane ena izmed priljubljenih zahtevnih tehnik umetniške grafike. Sodobni umetniki se klasične litografije redkeje poslužujejo, večinoma se odločajo za kombinirano tehniko, kjer se uporablja več litografskih ali sitotiskarskih postopkov.
Spada med kemične tehnike. Na litografski kamen rišemo z mastnimi kredami in litografskim tušem. Zbrušen, porozen litografski kamen z ustrezno pripravljeno risbo narejeno z mastnimi risarskimi materiali gumiramo z vodotopno gumiarabiko, ki se oprime ne porisanih delov. To posušimo, speremo s terpentinom, nato risbo utrdimo z mastnim litofinom in ponovno speremo. Na moker kamen z gumijastim valjem nanesemo mastno tiskarsko barvo, ki se oprime ravno tako mastne risbe. Kamen nato jedkamo z gumiarabiko in solitrno kislino, speremo, navaljamo barvo in odtisnemo.
Med litografske tehnike sodijo še litografska pero risba, litografska brušenka, lito gravura, barvna litografija in lavirana litografija.
AKVATINTA
Tehnika globokega tiska. Uporabljamo iste postopke in podoben material kot pri jedkanici. Namesto tekočega asfalta se uporablja asfaltni prah ali kolofonija s katero rastriramo, (zaprašimo) površino. V primerjavi z jedkanico nam akvatinta dovoljuje »več »slikarske« svobode in več stopenjsko jedkanje. Matrico tiskamo v eni ali več barvah.
SUHA IGLA
Za matrico uporabljamo bakreno, cinkovo ali pleksi ploščo, v katero neposredno vrisujemo linije z ostro kovinsko ali diamantno iglo. Ekspresija suhe igle bazira na različnih gostotah, usmeritvah in globinah črt. Odtiskovanje se izvaja na kompakten navlažen papir.
Kratka predstavitev mentoric:
ALJA KOŠAR
Alja Košar (1990, Ptuj) je grafičarka in profesorica likovne pedagogike. Leta 2013 je diplomirala in leta 2016 magistrirala na Oddelku za likovno pedagogiko Pedagoške fakultete v Ljubljani pod mentorstvom prof. Črtomirja Freliha. Leta 2017 je prejela študentsko Prešernovo nagrado in se vpisala na ALUO Ljubljana – smer grafika. Z grafičnimi sodeluje na samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini. Med drugim je razstavljala na 9. Mednarodnem trienalu grafične umetnosti v Bitoli (Makedonija), kjer je prejela častno nagrado, Mednarodnem trienalu male grafike v Tokiu (Japonska), 16. Mednarodnem trienalu male grafike v Łodźu (Poljska) in XIII. Mednarodnem grafičnem bienalu za nagrado mesta Acqui v Acqui Termah (Italija). Je članica Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov (ZDSLU) in zunanja sodelavka na Pedagoški fakulteti v Mariboru. Živi in dela na Ptuju.
MONIKA PLEMEN
Monika Plemen (1994, Slovenj Gradec) je leta 2018 zaključila dodiplomski študij na likovni pedagogiki pod mentorstvom Anje Jerčič Jakob na Pedagoški fakulteti v Ljubljani; leta 2022 je zaključila magistrski študij grafike pod mentorstvom Zore Stančič in Jožefa Muhoviča na ALUO v Ljubljani. V študijskem letu 2019-2020 se je izpopolnjevala na Kunsthochschule Burg Giebichenstein v Nemčiji; v letih 2020 in 2021 je študijsko bivala na Islandiji v rezidenčnem programu za umetnike. Leta 2022 se je udeležila rezidenčnega programa v Zadru na Hrvaškem. Je prejemnica prve nagrade likovnega natečaja Koroška kdo si? (2019) in prejemnica posebnega priznanja za razvoj svetovne grafike in umetniških gibanj 10. mednarodnega trienala grafične umetnosti Bitola, Makedonija (2021). Predstavila se je že na številnih samostojnih in skupinskih razstavah. Živi in ustvarja med Mežico in Ljubljano.