MGLC

Medrezidenčne izmenjave

Razvijanje modela trajnostnega upravljanja rezidenčnih centrov
sara garcia fernandez_urska boljkovac (11)

Mednarodni grafični likovni center (MGLC) razvija mednarodno kulturno delovanje v okviru rednega razstavnega programa, produkcije v Grafičnem ateljeju MGLC, Grafičnega bienala Ljubljana in vodenja ustvarjalnega in rezidenčnega centra MGLC Švicarija. Zlasti z Grafičnim bienalom Ljubljana se usmerjamo v kulturne in umetniške svetove, ki so slovenskemu prostoru manj znani in prinašajo nove poglede v družbeno stvarnost. Mednarodno povezovanje na evropski ravni smo v zadnjem obdobju uspešno udejanjili v treh zaključenih projektih s podporo programov EU Ustvarjalna Evropa in Erasmus+: Perennial Biennial, In from the Margins in Grafika za vsakogar. Med izvedbo projektov smo se povezovali s sorodnimi bienali in produkcijskimi centri za grafiko. Z mednarodnimi projekti spodbujamo nove načine vključevanja različnih skupnosti v naš umetniški in podporni program ter krepimo ustvarjalna partnerstva.

Projekt Sustainability is in the AiR (SAiR)

Mednarodno povezovanje omogoča, da rezidenčni centri postajajo dinamična središča, ki se odzivajo na izzive sodobnega časa. Tudi MGLC Švicarija je od odprtja leta 2017 poseben model, morda celo unikatni primer povezovanja umetnikov in umetnic iz lokalnega okolja z mednarodnimi rezidenčnimi gosti. V MGLC Švicariji je namreč vzpostavljenih enajst delovnih ateljejev, ki jih uporabljajo umetniki in umetnice iz Ljubljane za obdobje petih let z možnostjo podaljšanja. Dopolnjujeta jih dve bivalni rezidenci za mlade umetnike in umetnice (do 35. leta starosti) iz Slovenije, ki mladim omogočata bivanje in delo za obdobje dveh let. Vse skupaj povezujejo tri rezidenčna stanovanja za umetnike in umetnice iz mednarodnega prostora, ki jih gostimo eden do dva meseca, izjemoma več. Kombinacija kratkoročne in dolgoročne rabe prostorov v MGLC Švicariji prinaša mnogo prednosti in izzivov.

Zanimiva možnost sodelovanja in nadgradnje obstoječega rezidenčnega programa se nam je ponudila s podporo evropskih sredstev programa Ustvarjalna Evropa. Od 1. februarja 2023 do 31. januarja 2026 namreč vodimo projekt Sustainability is in the AiR/Trajnost je v zraku (SAiR), ki povezuje MGLC Švicarijo s tremi evropskimi rezidenčnimi centri: MeetFactory v Pragi, Snehta v Atenah in Matadero v Madridu. S projektom razvijamo nove modele upravljanja rezidenčnih centrov, uvajamo zelene in trajnostne prakse v umetniško produkcijo ter spodbujamo t. i. počasno mobilnost.

Glavne aktivnosti projekta so: a) medrezidenčne izmenjave: vsak center gosti šest umetnikov iz druge države in dva lokalna umetnika napoti v tujino; b) produkcija novih umetniških del; c) izmenjava znanja: cikel spletnih delavnic in priprava priročnika za trajnostno rezidenčno prakso; d) predstavitev projektov rezidenčnih umetnikov na pop-up razstavi v Atenah ob zaključku projekta.

Dejavnosti projektnih partnerjev in različna izhodišča

MGLC kot vodja projekta povezuje partnerje, pripravlja partnerska srečanja in vodi rezidence v MGLC Švicariji za izbrane umetnike iz Grčije, Španije in Češke. Matadero vodi rezidence v svojem produkcijskem in rezidenčnem centru v Madridu ter koordinira cikel štirih spletnih delavnic z naslovom The Rehearsing Faith, ki so namenjene raziskovanju strategij, kako v umetniško prakso in institucije vključevati trajnostna načela, solidarnost, skrb in nehierarhične načine vodenja. Delavnice vodijo kuratorke in teoretičarke Amelie Aranguren, Anna Manubens, Andrea Rodrigo in Blanca de la Torre. Vsebinski poudarki spletnih delavnic bodo vključeni v priročnik za trajnostne rezidenčne programe in mobilnost, ki ga pripravlja tretji projektni partner, MeetFactory iz Prage, kjer se prav tako izvaja rezidenčni program. Snehta vodi rezidence v Atenah in kuratorsko usmerja zaključno razstavno predstavitev projektov vseh sodelujočih umetnikov.

Od februarja 2023 smo imeli tri srečanja; marca 2023 v Ljubljani, oktobra 2024 v Madridu in marca 2025 v Pragi. Zadnje, zaključno srečanje bo konec novembra 2025 v Atenah. Pripravili smo tudi javni razpis za rezidenčne umetnike, na podlagi katerega smo izbrali sedem umetnikov in en umetniški tandem: Lea Culetto in tandem Small but dangers, ki ga sestavljata Mateja Rojc in Simon Hudolin (Slovenija), Sara García Fernández in Adrianna Szojda (Španija), Lenka Kubelová in Olga Staňková (Češka), Maria Nikiforaki in Christina Zampoulaki (Grčija). Rezidenčne izmenjave smo začeli konec leta 2023, zaključile pa se bodo novembra leta 2025.

Med izvajanjem projekta smo partnerji spoznavali tudi medsebojne razlike: MGLC in Matadero sta javni mestni kulturni ustanovi s stabilnim financiranjem, Snehta in MeetFactory pa zasebni neprofitni organizaciji, odvisni od projektnega in nepredvidljivega financiranja. MGLC in MeetFactory upravljata rezidenčno infrastrukturo, ateljeje in stanovanja, medtem ko morata Snehta in Matadero za svoje rezidente stanovanja najemati. Matadero vodi velik skupnostni prostor za delo rezidentov v opuščeni industrijski kulturni dediščini, prav tako MeetFactory, kjer so stiki med rezidenti intenzivni. V MGLC Švicariji so rezidenti »prepuščeni« miru in naravi mestnega parka, v Atenah pa se umetniki in umetnice znajdejo sredi ustvarjalnega nemira nekoč antičnega, zdaj urbanega velemesta.

sara garcia fernandez_urska boljkovac (53)
Sara García Fernández, oblikovanje ust, ki žalujejo, performans, MGLC Švicarija, 12. 11. 2024. Foto: Urška Boljkovac. Arhiv MGLC.

Spodbujanje trajnostnih umetniških praks

Izbrane rezidenčne umetnice in umetniški tandem povezujejo trajnostne umetniške prakse, delovna pristopa »naredi sam« (DIY) in »naredi skupaj« (DIT), poudarek na raziskovalnem procesu in preučevanju določenega materiala, predvsem pa predanost prvotni zamisli in postopnemu razvoju projekta v daljšem časovnem obdobju, brez časovnih omejitev ali rokov. Umetniki gostujejo v treh rezidenčnih centrih zunaj svoje domovine, in sicer za obdobje od dveh do treh mesecev. S projektom smo jim ponudili prostor, podporo strokovnega osebja in sredstva za produkcijo novih umetniških del. Odločitev, da smo že v času priprave projekta načrtovali delo z manjšo skupino, se je izkazala za racionalno v smislu izvedbe in spodbudno za karierni razvoj umetnic in umetniškega tandema. Med projektom se vzpostavljajo profesionalne in osebne vezi, ki nam omogočajo tudi t. i. počasno kuriranje.

Fluid Nature_Forest of Knowledge
Olga Staňková, Spremenljiva narava – Gozd znanja, razstava, MGLC Švicarija, 8. 2.–3. 3. 2024. Foto: Urška Boljkovac. Arhiv MGLC.

MGLC Švicarija kot prizorišče razstav, performansov, participatornih dogodkov in umetniškega videa

V MGLC Švicariji smo od decembra 2023 do marca 2024 gostili Lenko Kubelovó in Olgo Staňkovó, od septembra do novembra 2024 Saro García Fernández, od januarja do marca 2025 Adrianno Szojda in Christino Zampoulaki ter od septembra do oktobra 2025 Mario Nikiforaki. Hkrati smo koordinirali rezidence Lee Culetto in tandema Small but dangers v Pragi, Atenah in Madridu.

Rhizosphere_2
Lenka Kubelová, Rizosfera, razstava, MGLC Švicarija, 8. 2.–3. 3. 2024. Foto: Urška Boljkovac. Arhiv MGLC.
Rhizosphere_1
Lenka Kubelová, Rizosfera, razstava, MGLC Švicarija, 8. 2.–3. 3. 2024. Foto: Urška Boljkovac. Arhiv MGLC.

Lenka Kubelová in Olga Staňková sta 8. februarja 2024, na dan odprtih vrat Švicarije, predstavili svoje delo v sklopu dveh razstav, ki sta bili na ogled en mesec. Lenka Kubelová je z razstavo Rizosfera raziskovala, kaj se dogaja v sferi prsti, korenin in z njimi povezanimi mikroorganizmi. Navdih je umetnica našla v zimski naravi Šišenskega hriba. Ker v zadnjem času poglablja svoje znanje o naravnih pigmentih in barvilih, je izdelala pigment, ki ga je nabrala na koreninskih sistemih izruvanih dreves. Hkrati je fermentirala oksimel z borovimi vejami, razstavila zimske gobe in napisala etični priročnik za nabiranje in pripravo sokov iz naravnih sestavin. Z ilustracijami, sitotiski na ekološki papir in umetniško knjižico oziroma zinom je opozorila na ekosistem in njegov pomen za človeštvo.

Olga Staňková je svojo razstavo poimenovala Spremenljiva narava – Gozd znanja, na kateri je razstavila z motivi iz gozda poslikan transparenten papir. Tudi njo je inspiriral tivolski gozd, v katerem je opazovala specifične dele in oblike naravnih struktur. Nastal je dinamični vizualni svet, umetniški gozd sredi Švicarije, v katerem so risbe z gibanjem in preoblikovanjem subtilno nagovarjale obiskovalce. Negibnost, opazovanje, podreditev, odmiranje, sprejem izgube, okrevanje, priznanje najmanjših dosežkov, odporna rast in ustvarjalni obstoj so bila sporočila njenega razstavnega projekta.

moulding mourning mouth_3
Sara García Fernández, oblikovanje ust, ki žalujejo, performans, MGLC Švicarija, 12. 11. 2024. Foto: Urška Boljkovac. Arhiv MGLC.

Sara García Fernández je svojo rezidenco zaključila 12. novembra 2024 s performansom Oblikovanje ust, ki žalujejo. Njen projekt pripoveduje o žalovanju planeta, povezanem s sobivanjem in etiko prehranjevanja različnih vrst. Osredotoča se na žita in kruh, daritev in gostoljubnost, a tudi na podnebne spremembe in žalost, ki jo doživljamo zaradi nepovratne izgube biotske raznovrstnosti. Umetnica raziskuje različne užitne darove, ki jih darujemo mrtvim in izumrlim, in vrste odnosov, ki jih vzpostavljamo, da bi jim še naprej omogočali obstoj med nami. V Sloveniji je umetnica delala z ajdo, saj je to starodavno žito del tukajšnje užitne kulture od 15. stoletja naprej. V Grafičnem ateljeju MGLC je ustvarila sitotiske z motivom mize in darov, pri čemer je eksperimentirala z naravnimi barvili in za tisk uporabila sok rdeče pese. Njen poetični performans sta sestavljala recitacija besedila in posebej izdelano oblačilo, okrašeno s pekovskimi izdelki iz žit, v katerem nas je nagovorila in povabila k mizi. Vsi prisotni smo lahko užili pekovske izdelke in okusili grafike. Umetnica je ustvarila intimno čutno izkušnjo, ki raziskuje koncept gostoljubja in posledično naš odnos z Drugim.

After Dinner_2
Christina Zampoulaki, Po večerji, predstavitev, MGLC Švicarija, 19. 3. 2025. Foto: Urška Boljkovac. Arhiv MGLC.

Participatorni skupnostni dogodek, ki je potekal na gozdni meji in v gozdu parka Tivoli, sta 19. marca 2025 pripravili Christina Zampoulaki in Adrianna Szojda. Projekt Adrianne Szojda Med prstjo in drobirjem: regenerativne prakse in metodologije s poškodovanim svetom in zanj se spreminja in preoblikuje glede na kraj, kjer se razvija, a njegov cilj je vedno isti: najti regenerativne prakse, ki že obstajajo v skupnosti, pri čemer je vsaka skupnost razumljena kot množica dinamičnih odnosov med vrstami. Umetnica nas je povabila k pošiljanju sporočil »od prsti do prsti«. Med svojo rezidenco v MGLC je pripravila nekaj sitotiskov na kompostabilnem papirju, narejenem iz tujerodnega japonskega dresnika s prstjo iz gozda in z lokalne ekološke kmetije. Obiskovalci smo s črnilom, izdelanim na rastlinski osnovi, na sitotisk napisali sporočilo in ga kasneje nekje zakopali. Umetnica pravi, da se bodo med razkrojem naša sporočila sprostila kot spomin na regenerativni potencial zdrave skupne zemlje, v kateri je naša skupna prihodnost.

sair-na robu gozda_urska boljkovac (44) (002)
Adrianna Szojda, Med prstjo in drobirjem: regenerativne prakse in metodologije s poškodovanim svetom in zanj, skupnostni participativni dogodek, park Tivoli, 19. 3. 2025. Foto: Urška Boljkovac. Arhiv MGLC.

Christina Zampoulaki nas je povabila na srečanje Po večerji. Umetnica raziskuje medsebojno povezanost živih organizmov, pri čemer se osredotoča na prehranske sisteme in dobavne verige v zahodni kapitalistični strukturi. Na rezidenci je preučevala naše osebne in skupnostne predstave o gospodinjskih živilskih odpadkih ter možnosti njihove predelave v bioplastiko. Z vidika naravnega okolja parka Tivoli je raziskovala (po)življenje hrane prek ustvarjanja svoje zamišljene mitološke realnosti. V rezidenčnem stanovanju je pripravila predstavitev svojega dela in nas povabila k mizi, na »gostijo pozabljenih oblik življenja«, od biousnja do novih vrst. Vse jedi iz gospodinjskih živilskih odpadkov je pripravila sama, jih izsuševala, sekljala, rezala …, tako smo na koncu lahko okušali jedi iz bananinih olupkov, čebule ... Njeno sporočilo je, da je hrana politično orodje in živ ekosistem, ki oblikuje naše identitete in odraža globalne sisteme moči.

Maria 3
Maria Nikiforaki, Obredi za nove prihodnosti. Sestop v podzemni svet. Zajem slike iz videa, 2025. Arhiv umetnice.
Maria 5
Maria Nikiforaki, Obredi za nove prihodnosti. Sestop v podzemni svet. Videoprojekcija, 29. 10.–7. 12. 2025. Foto: Arhiv MGLC.

Maria Nikiforaki je vizualna umetnica, ki deluje na presečišču performansa, filma, videa in plesa. Njen projekt Rituali za nove prihodnosti raziskuje transformativno moč ritualov pri oblikovanju političnih krajev in obravnava nujna ekološka vprašanja, obenem pa vključuje pripovedi znanstvenofantastičnega feminizma in si zamišlja alternativne prihodnosti, kjer so slišani glasovi marginaliziranih in njihove podobe vidne. V projektu nastopa namišljena, znanstvenofantastično navdihnjena ženska junakinja – Heroina, ki se povezuje z elementi vode, zemlje, ognja in zraka ter njihovimi potenciali za nove trajnostne prihodnosti. Prvo poglavje, La Creación de Una Heroína, se je začelo v Madridu in se je osredotočilo na zrak kot element duha. Drugo poglavje, Awakening Death, je raziskalo element zemlje in njeno globoko povezanost s spominom, pokopom in ponovnim rojstvom. Heroina se je s performansom v Pragi podala na mitično potovanje skozi ogenj – energijo, ki ne le poganja civilizacije, temveč tudi povzroča brazgotine izkoriščanja in izgube. Na rezidenci v Ljubljani bo ustvarila tretje poglavje svojega projekta Rituali za nove prihodnosti, ki bo obsegal video, v katerem se bo Heroina spustila v podzemlje.

SAiR in umetniki iz Slovenije

Lea Culetto deluje na področju vizualnih umetnosti, s poudarkom na feminizmu. S pomočjo tekstila ter mešanih medijev ustvarja objekte in instalacije ter z njimi izpostavlja ideale, tabuje in predstave o ženskem telesu. Najpogosteje izhaja iz osebne izkušnje. Na rezidencah se je ukvarjala z družbeno-kulturnim pomenom las in poraščenosti. S feministične perspektive je raziskovala zgodovino las in njihovo dvojnost – hkrati živi in mrtvi, cenjeni in nagnusni – ter tako odkrivala mite in narative, v katerih so lasje simbolizirali moč in identiteto, a še pogosteje služili nadzoru ženskega telesa, ki je moralo (in še vedno mora) ustrezati patriarhalnim normam lepote in podrejenosti. Svoje delo je postopoma predstavila na rezidencah v Pragi, Madridu in Atenah ter kot celoto na samostojni razstavi v Ljubljani Combing Through (11. 4.–6. 5. 2025, Galerija Škuc, kuratorki: Urška Aplinc, Lara Plavčak, produkcija: Šola za kuratorske prakse in kritiško pisanje Svet umetnosti/SCCA-Ljubljana, Galerija Škuc).

Umetniški tandem Small but dangers (Mateja Rojc in Simon Hudolin) navdušuje s svojo subtilno in velikokrat humorno gesto, kako odsluženim in odvrženim predmetom poiskati novo namembnost, vsebino, vrednost. Opozarjata nas na običajne stvari, ki so prisotne v našem vsakdanjem življenju, a jih ne opazimo. Na rezidencah sta s svojo umetniško metodo prisvajanja in ponovne rabe z minimalnimi sredstvi in intervencijami ustvarjala nova-stara dela. Njune postavitve v rezidenčnih centrih je spremljala premišljena dialoška predstavitev, v kateri se umetnika v pogovoru dopolnjujeta in z deli vzpostavljata inspirativen prostor za razmislek. V MGLC bo konec novembra 2025, ob 21-letnici delovanja tandema, odprtje njune samostojne razstave.

MGLC Švicarija se je izkazala kot prostor ustvarjalnega umika, kjer so lahko umetniki poglobili svoje raziskovanje okoljskih tem ter vprašanj prihodnosti narave in človeštva. Umetnikom je uspelo rezidenčna stanovanja spremeniti v improvizirane delovne laboratorije, obenem pa so izkoristili tehnične zmogljivosti Grafičnega ateljeja MGLC ter strokovno znanje našega tiskarskega mojstra Jakoba Puha. V rezidenčni center MGLC Švicarije, kjer imajo delovne ateljeje uveljavljeni slovenski umetniki starejše generacije, ki ustvarjajo zlasti v slikarstvu, kiparstvu in grafiki, so rezidenti iz Španije, Češke in Grčije prinesli bolj procesne, nematerialne in participatorne pristope. S pomočjo projekta SAiR v rezidenčne programe uvajamo zelene in trajnostne pristope ter spodbujamo t. i. počasno mobilnost. Rezidenčni umetniki so znali različno izkoristiti prostor in čas, ki ju je v treh letih, štirih rezidenčnih programih in štirih evropskih prestolnicah ponujal projekt. Za partnerje pa je bil to tudi čas medsebojnega spoznavanja in učenja, kako trajnostno voditi rezidenčni center, ki bo znal slediti družbenim spremembam sedanjosti in vse bolj nepredvidljive prihodnosti.

Avtor prispevka: Dušan Dovč.
Ljubljana, oktober 2025

Partnerji v projektu:
Mednarodni grafični likovni center (MGLC), Ljubljana
MeetFactory, Praga
Matadero, Madrid
Snehta, Atene

Trajanje projekta:
2023–2026

Spletna stran projekta:

https://www.s-air.eu/

Projekt financira Evropska unija. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.

Eseji

Več
MGLC