Crack Up – Crack Down
Publikacija Crack Up – Crack Down je esejistični odsev 33. grafičnega bienala Ljubljana Vice v lisice. Pričujoča zbirka avtorskih prispevkov in vizualnih esejev, ki so jo uredili Slavs and Tatars (kuratorji osrednje razstave Vice v lisice) in Melissa Constantine (raziskovalka sodobne umetnosti), razširja diskurzivni fokus bienala na grafiko in satiro. Izšla je v angleškem jeziku v sozaložništvu MGLC in založbe Mousse. Poleg predstavitvenih besedil o bienalu in satiri vsebuje eseje Emily Apter o mikropolitiki memov, Davida Crowleyja o punku kot platformi pretvarjanja na Poljskem in Madžarskem, Melisse Constantine o afektivni infrastrukturi satire in Vida Simonitija o kultni bosanski satiri Top lista nadrealista in drugih balkanskih predhodnicah. Top lista nadrealista in njena sporočilna moč je tematizirana tudi v pronicljivem slovarskem zapisu Gorana Vojnovića, posebna odlika knjige pa so prispevki posameznih umetnikov 33. grafičnega bienala Ljubljana Vice v lisice, kot so Hamja Ahsan (dobitnik velike nagrade 33. grafičnega bienala), Metahaven, Alenka Pirman & KULA, Mohammad Salemy, Arthur Fournier & Raphael König in Augustin Maurs.
Pred vami je vizualno pestra odisejada po razmisleku o sodobnih družbenih in kulturnih pojavih, umetnosti ter tesnem zavezništvu med družbeno kritiko in satiro. Slavs and Tatars k branju knjige, ki ne obravnava grafične dediščine bienala kot medija samega po sebi, ampak prej kot delovanje in strategijo, vabijo z naslednjim razmislekom: »V grenkih časih živimo. Vendar grenki časi kličejo po sladko-grenkih metodah. Ob vzponu družbenih medijev, komikov v vlogi politikov in populizma se je nedavno razplamtela vneta razprava o tem, kdo predstavlja ljudstvo. Satira je že več kot dve tisočletji posebno kontroverzen žanr za raziskovanje takih vprašanj, kar počne z resnim zasramovanjem ali šaljivim zbadanjem. Je vsaka šala, kot je trdil George Orwell, majhna revolucija? Ali pa smeh in satira zmanjšujeta pritiske in napetost, ki bi sicer privedli do političnih nemirov? Tako kot je dostopnost tiska v začetku 20. stoletja povzročila razmah satiričnih publikacij (slovenski Pavliha, nemški Simplicissimus, britanski Punch, francoski l’Assiette au Beurre ali kavkaški Molla Nasreddin, če jih naštejemo le nekaj), je tudi naša digitalna doba ponudila posebno plodna tla za satiro, ki je predvsem grafična, naj gre za meme ali protestni plakat. Čeprav je njuna zgodovina različna, pa tako grafika kot satira nagovarjata ljudstvo in govorita v njegovem imenu.«
Knjigo je oblikoval Stan de Natris (Slavs and Tatars), ilustracije pa je prispeval oblikovalec celostne podobe 33. grafičnega bienala Vice v lisice Nejc Prah. Za slednjo je s svojo oblikovalsko ekipo in MGLC oktobra 2019 prejel nagrado brumen.